Branche
Zakelijke markt

Doel
Altijd en overal mobiel werken met smartphone of tablet

Uitdagingen

  • Eén partij voor hardware en dienstverlening
  • Reparatieservice smartphones en tablets
  • Training medewerkers

Kernwoorden
Reparatieservice | Smartphones | Tablets | Altijd en overal werken

Levering en reparatie mobiele hardware

Met circa 4.500 gedreven medewerkers werkt Enexis Groep elke dag aan de stabiliteit en de betrouwbaarheid van netten en aan de toekomst van energie. Zo stimuleert, coördineert, faciliteert en financiert de Enexis Groep energie initiatieven. De organisatie zet kennis, kunde en kracht in om de energietransitie vaart te geven.

Al meer dan 100 jaar beweegt de Enexis Groep de samenleving. Een maatschappelijke rol die ze ook in tijden van snelle verandering blijft waarmaken. Nu en in de toekomst.

Enexis Groep heeft de expertise van Centralpoint gevraagd bij de levering en reparatie van 5.000 smartphones en 1.500 tablets van de medewerkers van Enexis Groep. Deze vervanging draagt bij aan de wens van de medewerkers om altijd en overal mobiel te kunnen werken.

Vraagstuk

In 2014 heeft Enexis Groep een Europese aanbesteding uitgeschreven voor de levering en de reparatie van de mobiele hardware, bestaande uit smartphones en tablets. In de aanbesteding is destijds de keuze voor de mobiele hardware door Enexis Groep zelf gemaakt. Zij zochten een partner die zowel de hardware als de bijbehorende dienstverlening kon verzorgen. Belangrijk hierbij was de reparatieservice van de smartphones en de tablets.

Centralpoint heeft de aanbesteding gewonnen en aansluitend de mobiele hardware geleverd. Vervolgens zijn de medewerkers van de Enexis Groep getraind in het gebruik van de tablets. Daarnaast verzorgt Centralpoint  de reparatieservice van de defecte mobiele devices.

 

Keuze voor Centralpoint

Gerard van Dijk, Consultant Telefonie bij Enexis Groep: “De aanbesteding is gegund aan de partij met de gunstigste prijs en de beste beantwoording van onze kwalitatieve vragen. Daarbij kwam Centralpoint als winnaar uit de bus. In het verleden heeft Centralpoint, naar volle tevredenheid, de werkplekapparatuur bij ons geleverd. Dat gaf voorafgaand aan de levering en reparatie van de mobiele hardware al veel vertrouwen.”

 

Het traject

Na de definitieve gunning heeft Centralpoint in samenspraak met Enexis Groep de gewenste dienstverlening in kaart gebracht. De keuze voor de mobiele hardware was op voorhand al door Enexis Groep gemaakt. Gerard geeft aan: “Wij zochten specifiek naar een partij die de volledige dienstverlening voor haar rekening kon nemen, van levering tot reparatieservice. Daarnaast vonden wij het belangrijk één aanspreekpunt te hebben voor het gehele traject, zonder met meerdere partijen of contactpersonen te moeten schakelen.”

Smartphones
Wat betreft de smartphones is er een budget per persoon vastgesteld. De medewerkers van Enexis Groep kunnen een gewenst toestel kiezen uit een vast assortiment. Centralpoint levert de smartphones vervolgens bij Enexis Groep. Het bestellen en leveren is een doorlopend proces. Centralpoint verzorgt daarnaast de reparatieservice. Bij een defecte smartphone krijgt de betreffende medewerker direct een leentoestel opgestuurd. Vervolgens kan hij of zij het defecte toestel opsturen naar Centralpoint, waarna het defecte toestel in het distributiecentrum van Centralpoint wordt gerepareerd en teruggestuurd. Bij ontvangst van het gerepareerde toestel, wordt het leentoestel weer teruggestuurd naar Centralpoint.

Tablets
Wat betreft de tablets heeft Centralpoint naast de logistieke werkzaamheden, de volgende diensten geleverd:

  • Plaatsen van de cover om de tablets;
  • Plaatsen simkaart in de tablets;
  • Opladen van de tablets;
  • Training van de monteurs in het gebruik van de tablet in samenwerking met een gespecialiseerde partner.

Centralpoint neemt ook de reparatieservice van de tablets voor haar rekening. Bij een defecte tablet brengt een Technical Courier van Centralpoint binnen een dag een nieuwe tablet naar de monteur in het veld. Ter plekke wordt de tablet vervangen, de simkaart omgezet en wordt de opstartprocedure doorlopen. De monteur van Enexis Groep kan hierdoor snel zijn of haar werkzaamheden vervolgen. De defecte tablet wordt vervolgens gerepareerd in het distributiecentrum en weer opgenomen in de tabletvoorraad.

 

De samenwerking

Gerard vervolgt: “De samenwerking met Centralpoint binnen dit traject is zeer goed verlopen en loopt nog steeds naar wens. Wij zijn tevreden over de gezamenlijke aanpak met betrekking tot levering, uitrol en reparaties van de mobiele hardware. Daarnaast werd er met kleine issues professioneel omgegaan en werden deze snel en zorgvuldig opgelost. Onze tevredenheid blijkt wel uit het feit dat we onlangs de samenwerking met vijf jaar hebben verlengd. Centralpoint heeft de aanbesteding op het gebied van werkplekken namelijk onlangs gegund gekregen. Het mobiele hardware contract is door ons hier aan toegevoegd. Centralpoint blijft dus de reparatieservice uitvoeren voor de smartphones en de tablets. Het is voor onze medewerkers, en voornamelijk onze monteurs, prettig dat ze altijd en overal mobiel kunnen werken. Zij hoeven zich hiermee geen zorgen te maken over de (tijds)planning en het stilvallen van de werkzaamheden.”